Bolehkah Ladang Hutan Menyokong Spesies Hidupan Liar Tropika? | INSTITUT PERHUTANAN TROPIKA DAN PRODUK HUTAN
» ARTIKEL » Bolehkah Ladang Hutan Menyokong Spesies Hidupan Liar Tropika?

Bolehkah Ladang Hutan Menyokong Spesies Hidupan Liar Tropika?

Chong Leong Puan1,2 & Al-Kautsar Hidayanto Abdul Rahim1

Fakulti Perhutanan, Universiti Putra Malaysia, 43400 UPM Serdang, Selangor, Malaysia

2 Institut Perhutanan Tropika dan Produk Hutan (INTROP), Universiti Putra Malaysia, 43400 UPM Serdang, Selangor, Malaysia

Pengenalan

Pembentukan ladang hutan di Malaysia dapat ditelusuri pada awal tahun 1930-an dan 1970-an untuk Malaysia Barat dan Timur. Namun, baru sekitar 15 tahun yang lalu usaha untuk mewujudkan ladang hutan komersial berskala besar di Malaysia telah dimulakan melalui penanaman spesies yang berkembang pesat yang terdiri dari pokok asli dan bukan asli. Eucalypts (Eucalyptus spp.), Mangium (Acacia mangium), Kelampayan (Neolamarckia cadamba), Jati (Tectona grandis), Sentang (Azadirachta excelsa) dan Binuang (Octomeles sumatrana) adalah antara spesies yang telah ditanam di negara ini. Inisiatif seperti ini dibuat sebagai strategi jangka panjang untuk memastikan bekalan kayu yang berterusan untuk industri hilir serta mengurangi tekanan penggunaan tanah pada hutan alam. Namun, tidak dapat dipahami sepenuhnya kesan hutan tanaman terhadap hidupan liar terutamanya yang bergantung sepenuhnya pada habitat hutan untuk kelangsungan hidup mereka.

Hidupan Liar di Perladangan Hutan

Mengingat perbezaan dari segi struktur habitat dan komposisi spesies floristik, dibandingkan dengan hutan semula jadi, diharapkan sebilangan spesies hidupan liar dapat berkembang maju di perkebunan hutan tetapi tidak semua (Barlow et al., 2007; Intachat et al. , 1999; Scholten, 2013; Zanzini et al., 2017). Sama seperti tanaman pertanian monokultur, perkebunan hutan juga mengalami kerosakan dari invertebrata yang dapat menyesuaikan diri dengan habitat seperti itu. Ini merangkumi pelbagai spesies pemotong kayu, kumbang pemakan daun, tawon empedu, anai-anai dan psyllid (Schabel et al., 1999). Perkebunan Kelampayan dan Eucalyptus sering diserang oleh tukang bor kayu yang mengakibatkan penurunan kualiti kayu dan kehilangan nilai kayu (Nair, 2001). Dilaporkan dalam sebuah kajian di Kelampayan bahawa sekitar 70% serangan penggerek kayu telah terjadi di ladang hutan utama di Sarawak (Chai et al., 2010). Selain daripada spesies perosak, perbandingan empat ladang yang ditanam dengan spesies asli dan bukan asli di Sabah dan Semenanjung Malaysia mendapati kepelbagaian rama-rama geometrid di kawasan yang ditanam dengan spesies asli (Intachat et al., 1999).

Dalam kes vertebrata, komposisi hidupan liar di ladang hutan juga terbukti dipengaruhi oleh faktor tempatan dan landskap (Duff et al., 1984; Stuebing & Gasis, 1989; Styring et al., 2011). Di Sabah, selain mamalia kecil scansorial seperti Whitehead's Spiny Rat (Maxomys whiteheadi), Common Treeshrew (Tupaia glis) dan Large Treeshrew (Tupaia tana) (Stuebing & Gasis, 1989), vertebrata darat termasuk rusa, musang, babi (Sus barbatus) dan Leopard Cat (Felix bengalensis) didapati banyak terdapat di ladang pokok bukan asli terutama yang terletak berdekatan dengan hutan semula jadi (Duff et al., 1984). Di ladang Mangium di Sabah, kepelbagaian burung juga didapati meningkat seiring dengan usia tanaman, walaupun hasilnya hanya diperhatikan untuk spesies kecil yang kecil, bukan spesies yang besar (Styring et al., 2011). Di tempat lain, kajian serupa yang dilakukan di Brazil mendapati bahawa kekayaan spesies mamalia (Zanzini et al., 2017) dan burung (Scholten, 2013) lebih tinggi di hutan semula jadi berbanding dengan perkebunan Eucalyptus, walaupun terdapat spesies arboreal seperti Selatan Brown Howler (Alouatta guariba), Titi depan hitam (Callicebus nigrifrons) dan Marmoset berumbai hitam (Callithrix penicillata) lebih ketara pada yang terakhir (Zanzini et al., 2017).

Kesimpulannya

Kesimpulannya, kajian lalu di kawasan tropika telah menunjukkan bahawa faktor, mis. spesies pokok yang ditanam, struktur habitat yang berkaitan serta jarak tanaman ke hutan semula jadi mempengaruhi komposisi hidupan liar di ladang hutan. Teksi yang berbeza cenderung bertindak balas secara berbeza terhadap keadaan ladang. Spesies hutan yang langka dan khusus mungkin tidak dapat bertahan di lanskap seperti itu dan tindak balas mereka terhadap pembangunan hutan tanaman di kawasan tropika perlu diselidiki lebih lanjut. Bahkan ladang hutan mempunyai potensi besar untuk mendukung permintaan biomaterial di masa depan, kebimbangan yang semakin meningkat mengenai peranannya dalam pemuliharaan biodiversiti (Sheldon & Styring, 2011) tidak boleh dilupakan. Meskipun demikian, diharapkan hutan tanaman dapat berfungsi sebagai habitat suboptimal untuk spesies hidupan liar tertentu. Penanaman spesies campuran terutamanya pokok asli mungkin bermanfaat bagi spesies fauna tertentu yang dapat menyesuaikan diri dengan habitat yang dihasilkan melalui sistem penanaman seperti itu dibandingkan dengan persekitaran monokultur.

Rujukan

Barlow, J., Gardner, T.A., Araujo, I.S., Ávila-Pires, T.C., Bonaldo, A.B., Costa, J.E., Esposito, M.C., Ferreira, L.V., Hawes, J., Hernandez, M.I.M., Hoogmoed, M.S., Leite, R.N., Lo-Man-Hung, N.F., Malcolm, J.R., Martins, M.B., Mestre, L.A.M., Miranda-Santos, R., Nunes-Gutjahr, A.L., Overal, W.L., Parry, L., Peters, S.L., Ribeiro-Junior, M.A., da Silva, M.N.F., da Silva Motta, C., & Peres, C.A. 2007. Quantifying the biodiversity value of tropical primary, secondary, and plantation forests. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America104(47): 18555-18560.

Chai, D.H.S., Marzuki, M., Kaliang, H., & Sabang, J. 2010. Incidence of stem borer in Neolamarckia cadamba (Kelampayan) plantation in Sarawak. Proceedings of International Symposium on Forestry and Forest Products (ISFFP), Kuala Lumpur, Malaysia, 5-7 October 2010.

Duff, A.B., Hall, R.A., & Marsh, C.W. 1984. A survey of wildlife in and around a commercial tree plantation in Sabah. Malaysian Forester 47(3-4): 197-213.

Intachat, J., Chey, V.K., Holloway, J.D., & Speight, M.R. 1999. The impact of forest plantation development on the population and diversity of Geometrid Moths (Lepidoptera: Geometridae). Journal of Tropical Forest Science 11(2): 329-336.

Nair, K.S.S. 2001. Pest Outbreaks in Tropical Forest Plantations: Is There a Greater Risk for Exotic Tree Species? Bogor: Center for International Forestry Research.

Schabel, H.G., Hilje, L., Nair, K.S.S., & Varma, R.V. 1999. Economic entomology in tropical forest plantations: an update. Journal of Tropical Forest Science 11(1): 303-315.

Scholten, S. 2013. The influence of Eucalyptus plantations on Cerrado bird species. Birds in Cerrado and Eucalyptus plantations. Retrieved from http://edepot.wur.nl/279723

Sheldon, F.H., & Styring, A.R. 2011. Bird diversity differs between industrial tree plantations on Borneo: implications for conservation planning. Raffles Bulletin of Zoology 59(2): 295-309.

Stuebing, R.B., & Gasis, J. 1989. A survey of small mammals within a Sabah tree plantation in Malaysia. Journal of Tropical Ecology 5(2): 203-214.

Styring, A.R., Ragai, R., Unggang, J., Stuebing, R., Hosner, P.A., & Sheldon, F.H. 2011. Bird community assembly in Bornean industrial tree plantations: effects of forest age and structure. Forest Ecology and Management 261: 531-544.

Figure caption:

Figure 1: Common bird species such as the Zebra Dove (Geopelia striata) seems to do well in young forest plantations

Figure 2: The response of primate species such as the Long-tailed Macaque (Macaca fascicularis) to the establishment of forest plantations awaits further research.

Figure 3: The Oriental Garden Lizard (Calotes versicolor) can be commonly observed at the edge of forest plantations